جاهای دیدنی استانبول|بهترین جاهای استانبول+قیمت و آدرس

راهنمای سفر 22 مهر ، 1403 5 دقیقه

جاهای دیدنی استانبول

احتمالا اگر شما هم قبلا تجربه سفر به استانبول را داشته اید برخی از جاهای دیدنی استانبول که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم را بازدید کرده باشید یا در مورد آن شنیده باشین اما در این مقاله سعی میکنیم هم برای دوستانی که برای اولین بار سفر توریستی به استانبول دارند مطالب مفیدی ارائه دهیم وهم برای دوستانی که برای چندمین بار به استانبول سفر می‌کنند.


استانبول جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد، از جمله:

1- مسجد آبی (سلطان احمد): معروف به مسجد آبی با کاشی‌های زیبا ، این جاذبه ی تاریخی گردشگری که در منطقه فاتیح میدان سلطان احمد واقع شده در اوایل قرن هفدهم میلادی ساخته شده و بخاطر معماری منحصر به فردش از قدیم تا به امروز زبان زد خاص و عام بوده و هر ساله گردشگران زیادی را از گوشه کنار دنیا به استانبول می‌کشاند. مسجد آبی همچنین، یکی از جاهای دیدنی استانبول در شب نیز به حساب می‌آید.

2- ایاصوفیه: موزه و کلیسای تاریخی با معماری شگفت‌انگیز. احتمالا اگر نام شهر استانبول را در مرورگرخود جست و جو کنید تصور این بنای تاریخی به شما نمایش داده شود زیرا که به عنوان نماد این شهر شناخته می‌شود. این بنا ابتدا به عنوان کلیسا ساخته و چنان با شکوه بود که از آن برای مراسمات تاجگذاری استفاده می‌کردند و این رویه تا روی کار آمدن عثمانی ادامه داشت و پس از آن حکومت مسلمان عثمانی از این بنا به عنوان مسجد استفاده نمود و کاربری آن تغییر یافت، بعد ها نیز آتاتورک بخش هایی از آن را به عنوان موزه افتتاح کرد و همین سرگذشت پر فراز و نشیب ایاصوفیه و نیز معماری باشکوه و قدیمی آن را به یک جاذبه بی بدیل در شهر استانبول تبدیل کرده است.

3- کاخ توپکاپی: کاخ توپکاپی اولین سازه ای بوده است که توسط عثمانی ها ساخته شده و تقریبا به مدت 4 قرن مرکز اصلی سکونت و امپراطوری پادشاهان عثمانی بوده است ، این بنای زیبا از بخش های مختلف و متعددی تشکیل شده که هر یک معماری خاص خود را دارند و داستان و رمز و راز آن گردشگران را به خود جذب میکند.

4- بازار بزرگ: شاید بازدید از بازار بزرگ استانبول کمتر مورد اقبال گردشگران ایرانی قرار گرفته باشد چون نمونه های مشابه مانند بازار بزرگ تبریز و بازار بزرگ تهران را پیشتر دیده باشند، علی رغم وجود مراکز خرید متعدد و امروزی تر هنوز هم بازار بزرگ استانبول جزء پر بازدید ترین مراکز در طول روز است و بیش از 30 هزار نفر گردشگر و یا سکنه شهر به این بازار در طول یک روز سر میزنند ، در اواسط قرن 17 میلادی زمانی که عثمانی به اوج قدرت خود رسیده بود این بازار مهم ترین مرکز تجاری منطقه به شمار میرفت و هنوز هم از رونق نیوفتاده و هنوز هم یکی از بزرگترین بازار های سرپوشیده جهان است.

5- برج گالاتا : این بنا در قرن اوایل قرن 14 میلادی به دستور امپراتوری رومی در انتهای خیابان استقلال - یکی از معروف ترین و پرتردد ترین خیابان های شهر استانبول - برای نظارت بر تنگه بسفر ساخته شد اما امروزه به دلیل دید وسیعی که به شهر دارد و معماری جالبه آن گردشگران را به آنجا میکشاند و طرفداران خود را دارد.

6- تنگه بسفر : تنگه بسفر چه از لحاظ زیبایی طبیعی و چه از لحاظ اهمیت سیاسی و جغرافیایی یکی از مناطق مهم استانبول تلقی می‌شود، که از دیرباز تا کنون مورد توجه دولت ها و سیاست مداران بوده و گردشگران را نیز به خود جذب می‌کند. این تنگه، دریای سیاه را به دریای مرمره متصل کرده و مرز بین قاره اروپا و آسیا به شمار می‌رود، علاوه برای تردد بین قسمت آسیایی و اروپایی استانبول از پل هایی که روی تنگه ساخته شده باید استفاده شود. اگر قصد سفر به استانبول را دارید تورهای گشت و گذار در تنگه بسفر را از دست ندهید.

7- پارک گلخانه‌ای (گولهانه): پارک گلخانه در واقع یکی از بخش های کاخ توپکاپی بوده است که بعد ها از این کاخ به منظور استفاده عموم جدا شده و به عنوان یکی از زیباترین و قدیمی ترین پارک های استانبول مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است مخصوصا در فصل بهار که انواع گل ها و شکوفه ها را در آن میتوانید بیابید و تجربه ای منحصر به فرد داشته باشید با قدم زدن در آنجا.

istanbul tourism places

 تعدادی از جاذبه های گردشگری استانبول

جاذبه های دیدنی استانبول برای بچه ها

شاید شما هم قصد سفر به ترکیه را دارید، در انتخاب شهر مردد هستید و ترجیح می‌دهید شهری را انتخاب کنید، که برای کودکان شما هم مناسب باشد

در این قسمت از مقاله سعی میکنیم نکات و جاهای دیدنی استانبول برای بچه ها را که برای کودکان شما در مناسب هستند بررسی کنیم، تا اگر استانبول هم در لیست شما قراردارد تصمیم درستی در این باره بگیرید.

1-      پارک آبی  - تفریحات آبی و سرسره‌های هیجان‌انگیز همیشه برای کودکان لذت بخش بوده و تجربه یک روز، تفریح و سرگرمی در یک آکوآ پارک مجهز، قطعا فراموش نشدنی خواهد بود. استانبول به واسطه جمعیت و بازدید کنندگان بیشماری که دارد مراکز تفریحات آبی و پارک آبی های مجهزی نیز در گوشه و کنار شهر ساخته شده است تا تفریحات تابسونی خوبی هم برای کودکان رقم بزند که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

* پارک آبی فلوریا : یکی از بزرگترین پارک آبی ها و نیز آکواریوم های موجود در شهر استانبول در منطقه باکرکوی میباشد که آکواریوم آن بیش از 15 هزار گونه از موجودات دریایی در دریای سیاه و مرمره و سرخ گرفته تا اقیانوس ها را در خود جای داده و شما میتوانید از نزدیک آنها را بازدید کنید.

* کلاب دلفین استانبول : یک مرکز تفریحی جذاب برای کودک که علاوه بر بازی های آبی و سرسره های مهیج میتوانند نمایش دلفین ها و شیر های دریایی را نیز تماشا کنند و لذت ببرند ، این جموعه تفریحی در منطقه باهچه شهیر واقع شده است .

* تم پارک ویالند : شاید گزافه گویی نباشد که بگوییم یک روز برای گذراندن در ویالند استانبول کم است ، مجموعه ای که توسط کارشناسان و متخصصین بین المللی برای تمام رده های سنی طراحی شده و علاوه بر پارک آبی و پارک موضوعی دارای یک مرکز خرید کامل نیز میباشد، برای دسترسی به این پارک و مرکز تفریحی کافی است خودتون رو به منطقه ایوب برسانید و از امکانات بی نظیر آن استفاده کنید.

*پارک آبی مارینا : پارک آبی توزلا مارینا چند ویژگی دارد یکی آنکه به واسطه وسعت و تعداد زیاد سرسره های آبی که دارد جزء برزگترین پارک آبی های منطقه محسوب میشود دوم آنکه بلند ترین سرسره آبی اروپا در این پارک قرار دارد و نیز به دلیل ساحلی بودن این پارک آبی در آن می‌توانید تجربه غواصی ، جت اسکی ، شاتل ، فلای برد و.... را نیز داشته باشید.

2-  موزه علوم و فناوری - نمایشگاه‌های تعاملی و آموزشی که در پارک گلحانه که قبلا در مورد آن توضیح دادیم واقع شده است و این موزه از این نظر برای نوجوانان و کودکان جالب خواهد بود که اکثر وسایل علوم و نجوم و پزشکی قرن 9 الی 16 که عموما در موضوعات درسی خود میخوانند در این موزه گرد آوری شده و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

3- باغ وحش استانبول -  استانبول دارای بیش از 5 باغ وحش بزرگ با گونه های مختلف حیوانی و به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد آکواریوم ها و دلفیناریوم های معروفی نیز دارد که بازدید از آنها هم جنبه تفریحی دارد هم جنبه آموزشی برای فرزندان شما ، اما دراین بخش به معرفی یکی از مهم ترین و بزرگترین باغ وحش های استانبول یعنی باغ وحش بسفر میپردازیم که در بخش آسیایی استانبول واقع شده است و گونه های مختلفی از حیوانات ائم از پستانداران ، پرندگان ، خزندگان و... را در خود جای داده است و علاوه بر این گونه های متنوع گیاهی را نیز در برگرفته .

4- تله کابین پیرلوتی – فرض کنید که سوار تله کابینی شدین و در مسیر تپه پیر لوتی که زیبا ترین تپه استانبول است ، نمای زیبایی از شهر استانبول ، خلیج شاخ طلایی و نیز زیستگاه پرندگان مهاجر زیر پای شما باشد و پس طی مسیری کوتا با منظره ای خیره کننده به روی تپه عشاق برسین که کافه ها و فضای دلنشینی برای گذراندان اوقاتی خوش خواهید داشت.



جاهای دیدنی استانبول نزدیک میدان تکسیم

در نزدیکی میدان تکسیم، جاهای دیدنی زیر را می‌توانید بازدید کنید:

خیابان استقلال: خیابانی پر از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها که شاید اگر اولین بار است که پا به این خیابان میگذارید محسور شلوغی و خوش رنگ و لعابی آن شوید. احتمالا تا انتهای خیابان نتوانید پیاده ادامه دهید و اگر قصد اینکار را دارید حتما کفش مناسب پیاده روی به پا کنید و حواستان به ترانوایی که هر چند دقیقه یکبار از وسط خیابان عبور میکند باشد .

در مسیر جاده استقلال شما هم میتوانید انواع خوراکی های خوشمزه ترکی را امتحان کنید ، اگر قصد خرید دارید اکثر برند های ترک و بین المللی در این مسیر وجود دارند و میتوانید فروشگاه های آن را ببینید و از کلیسا مارک آنتوآن دیدن کنید امیدوارم شانس این را داشته باشین که در زمان بازدید از این کلیسا شاهد مراسم خاص مذهبی باشین تا خاطره این بازدید برای شما به یادماندنی تر شود.

در انتهای خیابان استقلال به برج گالاتا می‌رسید که ازدحامی از جمعیت توریست ها را همیشه در این نقطه خواهید دید و شاید صف طولانی با دید از این مکان شما را شوکه کند.

جاده استقلال چه در روز چه در شب دیدنی است و قدم زدن در آن شاید برای ساعت ها شما را سرگرم کند و جذابیت داشته باشه. به هر کدام از پستو ها که سرک بکشید کافه ای خواهید یافت و می‌توانید کمی استراحت کنید و خودتان را یک چای و باقلوا مهمان کنید.

موزه پرا: موزه‌ای با آثار هنری و تاریخی در نزدیکی میدان تکسیم با دسترسی آسان که تمام تلاش خود را کرده است در دو بخش دائمی و نمایشگاه آثار موقت سعی کرده است برجسته ترین آثار داخلی و خارجی را برای بازدید عموم و هنر دوستان گرد هم بیاورد. اگر اهل هنر و تاریخ هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

جاهای دیدنی استانبول روی نقشه


شاید شما هم شنیده باشید که هر کسی که قصد سفر به استانبول را دارد، دنبال هتلی در اطراف میدان تکسیم می‌گردد یا به او پیشنهاد می‌دهند که اطراف تکسیم هتل رزرو کنید دلیل این امر دو مطلب است اول اینکه میدان تکسیم و خیابان استقلال خاموشی ندارد و در هر ساعت از شبانه روز هم چیزی برای خوردن در این اطراف پیدا میکنید هم تفریح و سرگرمی و دوم اینکه مرکزیت محسوب میشود و به هر جایی از استانبول که بخواهید بروید اتوبوس ، ترانوا و مترو دسترسی راحتی دارین و خیلی راحت و سریع میتوانید خودتان را به آن منطقه برسانید.

اکثر مکان های تاریخی استانبول نیز در محدوده تکسیم و بی اغلو و یا منطقه بشیکتاش و همچنین فاتیح قرار گرفته اند و با گشتی در این سه منطقه خیلی راحت به اکثر مراکز دسترسی خواهید داشت. در ادامه شما تعدادی ازجاهای دیدنی استانبول را بر روی نقشه مشاهده خواهید کرد.این مکان ها شامل جاهای دیدنی استانبول اروپایی و جاهای دیدنی استانبول آسیایی می‌شود.

 tourism map isanbul

جاهای دیدنی استانبول روی نقشه

قیمت بلیط جاهای دیدنی استانبول


اگر در حال برنامه ریزی برای سفر به استانبول هستید احتمالا یکی از چالش هایی که پیش رو دارید این است که چه مقدار پول همراه خود ببرید یا اینکه هزینه های سفر و هزینه جاهای دیدنی استانبول چقدر خواهد بود .

در این بخش سعی میکنیم قیمت بلیط جاهای دیدنی استانبول را اعلام کنیم تا بتوانید برنامه ریزی بهتر و دقیق تری داشته باشید.

ورودیه ها

  • کاخ توپکاپی نفری 500 لیر
  • کاخ دلمابغچه ورودی به ازای هر نفر 1050 لیر
  • برج گالاتا هر نفر 100 لیر
  • عمدتا مکان های زیارتی مساجد و کلیسا ها و یا پارک ها ورودی ندارند
  • هزینه ورودی پارک های آبی استانبول میانگین حدود نفری 700 لیر است و بنا به پارکی که انتخاب میکنید ممکن است این هزینه کمی بیشتر یا کمتر باشد.
  • یکی از جاذبه هایی که قبلا راجع به آن صحبت کردیم تله کابین پیر لوتی بود که برای مسیر رفت و برگشت این تله کابین باید نفری 60 لیر پرداخت بفرمایید.

جاهای دیدنی رایگان استانبول

همان طور که قبلا هم گفته شد مکان های زیارتی، مساجد، کلیساها و پارک ها اکثرا ورودی خاصی ندارند و رایگان هستند.

توجه داشته باشید که هر یک از مکان های دیدنی را هم می‌توانید به همراه لیدر خود با پرداخت هزینه تور به صورت گروهی داشته باشید، یا اگر اهل کند و کاو هستید، مسیر دسترسی را از اپلیکیشن های موجود و کاربردی پیدا کنید و خودتان برنامه ریزی کنید .

حواستان باشد که بهترین روش تردد استفاده از مترو و اتوبوس است و هزینه های تاکسی اصولا بالا خواهد بود.

نتیجه گیری

شهر استانبول ترکیه،یکی از معروف و محبوب ترین مقاصد گردشگری برای ما ایرانیان است و هر ساله هزاران گردشگر از کشور ما به استانبول سفر می‌کنند. در این مقاله برای سهولت سفر شما بهترین جاهای دیدنی استانبول را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم تجربه ای از سفر به استانبول دارید یا جاذبه های گردشگری بیشتری در استانبول می‌شناسید آن را با ما با اشتراک بگذارید.

مشاوره رایگان