سریلانکا کجاست؟ راهنمای سفر به سریلانکا

راهنمای سفر 18 آذر ، 1402 5 دقیقه

آیا تابه‌حال نام سریلانکا را شنیده‌ یا تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، حتما این سوال برایتان پیش آمده که جزیره سریلانکا کجاست و چطور می‌توان به آن سفر کرد؟ سریلانکا با نام قدیمی سیلان، یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا و از همسایه‌های هند است. شاید برایتان جالب باشد که مارکوپولو در سفرنامه خود از سریلانکا به عنوان بهترین جزیره دنیا یاد کرده است.

این کشور که اکنون به یکی از توریستی‌ترین جزایر اقیانوس هند تبدیل شده است، تاریخچه‌ای غنی و مردمی با فرهنگ‌های مختلف دارد. برای اینکه با سریلانکا، پیشینه و جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه، راهنمای سفر به سریلانکا را در اختیارتان خواهیم گذاشت. پیش از سفر به این جزیره دوست‌داشتنی، حتما مطلب پیش‌‌ رو را تا انتها مطالعه کنید.

آشنایی با تاریخچه کشور سریلانکا

فارغ از اینکه سریلانکا کجاست و کجای نقشه قرار دارد، کاوش‌های انجام‌شده نشان داده‌اند که قدمت این کشور به دوران نوسنگی برمی‌گردد. این کشور از دوران باستان، تحت سلطه پادشاهان مختلف بوده است. یکی از سلسله‌های مشهور که از آغاز دوره مسیح تا پایان قرن چهارم میلادی بر سریلانکا حکومت می‌کرد، سلسله لامباکارنا است. پادشاهان لامباکارنا به آبادی این منطقه اهمیت بسیاری می‌دادند و همین، نقطه عطفی در تاریخ سریلانکا محسوب می‌شوند.

در سال 1815، انگلیسی‌ها بر سریلانکا مسلط شدند و آن را سیلان نامیدند؛ تا اینکه در سال 1972، سیلان استقلال خود را دوباره پیدا کرد و با تدوین قانون اساسی، نام کشور به سریلانکا تغییر کرد. این جزیره از سال 1983 تا 2002 درگیر جنگ داخلی بود؛ اما در حال حاضر، در همه شهرهای سریلانکا صلح برقرار است و مردم،‌ کاملا مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

آب و هوای سریلانکا؛ بهترین زمان سفر به این کشور

شاید بخواهید بدانید بهترین آب و هوای منطقه‌ای در سریلانکا کجاست. از آنجا که سریلانکا به خط استوا نزدیک است، اهالی این کشور در اغلب روزهای سال، گرمای شدیدی را تجربه می‌کنند. میانگین دمای هوا در دشت‌ها و مناطق ساحلی سریلانکا بین 26 تا 30 درجه سانتی‌گراد تخمین زده شده است؛ اما بخش‌های مرتفع، معمولا دمایی بین 14 تا 17 درجه سانتی‌گراد دارند و در برخی مواقع، دما در این مناطق به زیر صفر می‌رسد.

با توجه به توضیحات، بهترین زمان سفر به سریلانکا و گشت‌وگذار در بخش غربی، سواحل جنوبی و تپه‌های مرتفع، بین ماه‌های دسامبر و مارس است. در صورتی که قصد سفر به شمال سریلانکا و سواحل شرقی این کشور را دارید، ماه‌های آوریل تا سپتامبر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. گرچه در مقاله دیگری، مفصل راجع به بهترین زمان سفر به سریلانکا صحبت کرد‌ایم.

تصویری از یک دشت سبز در سریلانکا

تصویری از یک دشت سبز در سریلانکا

شرایط  و نحوه دریافت ویزای سریلانکا

سریلانکا یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران ایرانی به شمار می‌رود. شما برای سفر به این کشور می‌توانید از انواع ویزای توریستی، ویزای کار یا ویزای تحصیلی استفاده کنید که طبیعتا گردشگران، ویزای توریستی را ترجیح می‌دهند. این ویزا به دو دسته 30 روزه و 180 روزه تقسیم می‌شود. با دریافت ویزای توریستی سریلانکا، اجازه کار یا تحصیل در این کشور را نخواهید داشت. مدارک لازم برای دریافت ویزای سریلانکا عبارتند از:

  • بلیط رفت‌وبرگشت،
  • یک قطعه عکس
  • اطلاعات محل اقامت

در حال حاضر، برای دریافت این ویزا باید حدود 50 تا 60 دلار هزینه کنید. اگر همه مدارک شما تکمیل باشد و شرایط لازم را داشته باشید، ویزای شما در کمتر از 3 روز آماده و ارسال خواهد شد.

فرهنگ مردم سریلانکا

سریلانکا کشوری بسیار غنی است. مردم این کشور، فرهنگ و آداب و رسوم جذابی دارند و در حفظ آن بسیار کوشا هستند. نمود این موضوع در سریلانکا کجاست؟ به جشن‌ها، فستیوال‌ها و مراسم‌ مختلفی که در سریلانکا برگزار می‌شود نگاه کنید. فرهنگ مردم سریلانکا در اشکال مختلف همچون رقص، آشپزی، موسیقی و هنرهای تجسمی دیده می‌شود. در حقیقت، می‌توان گفت که مردم این کشور با تضادهای بسیار در کنار هم جمع شده‌اند و در عین حال، کاملا مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و شاد و آزاد هستند.

در سفر به سریلانکا، علاوه بر بازدید از طبیعت زیبا، چشیدن طعم چای و دارچین مرغوب و خوردن غذاهای خوشمزه، با افراد متفاوت و آداب و رسوم جالب آن‌ها آشنا خواهید شد.

جاهای دیدنی سریلانکا؛ از قلعه سیگیریا تا ساحل تانگاله

گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی هر کشور به آنجا سفر می‌کنند. سریلانکا یکی از زیباترین کشورهای آسیا و دنیا به شمار می‌رود و هر گوشه از آن تماشایی است. اگر می‌خواهید بدانید جاهای دیدنی سریلانکا کجاست، در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی این کشور آشنا خواهید شد.

  • قلعه سیگیریا
  • جزیره سینامون
  • باغ وحش دهیوالا
  • قله آدم
  • معبد دندان مقدس
  • معبد بودایی گانگارامایا
  • بازار بنتوتا
  • ساحل مونت لاوینیا
  • ساحل بنتوتا
  • ساحل تانگاله
  • باغ گیاه شناسی سلطنتی پرادنیا

این موارد فقط بخشی از زیبایی‌های سریلانکا هستند که در شهرهای مختلف به‌ویژه سه شهر بنتوتا، کندی و کلمبو پراکنده شده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت، جاهای تاریخی یا مذهبی باشید، سریلانکا شما را ناامید نخواهد کرد. در سفر به این کشور زیبا، حتما از جاذبه‌های ذکرشده در این بخش بازدید کنید.

تصویری از یک آبشار در سریلانکا

تصویری از یک آبشار در سریلانکا

بهترین هتل های سریلانکا

بهترین هتل در سریلانکا کجاست؟ در سفر به سریلانکا می‌توانید انواع هتل‌های لوکس، ویلاهای زیبا و اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت را رزرو کنید. در این جدول، با بهترین هتل های سریلانکا در شهرهای مختلف این کشور آشنا می‌شوید تا در سفر به این کشور دیگر مشکل اقامتگاه نداشته باشید.

بهترین هتل‌های کندیبهترین هتل‌های بنتوتابهترین هتل‌های کلمبو
هتل توپازهتل ویلا پارادایس اوشنهتل گرنبل
هتل سینامون سیتادلهتل سینامون بی برووالاهتل زست متروپل
هتل ماهاولی ریچهتل کلاب بنتوتاهتل سینامون رد
هتل رومنس هیلهتل جت وینگ لایت هاوسهتل آمازین

جدول معرفی بهترین‌ هتل‌های سریلانکا به تفکیک شهر

کلیه این هتل‌ها در دسته‌بندی اقامتگاه‌های لاکچری سریلانکا قرار می‌گیرند و بهترین امکانات را به مهمانان عرضه می‌کنند. اگر به دنبال سفر اقتصادی هستید، هاستل‌های ارزان‌قیمت همچون بک پک لانکا و کلمبو سیتی را به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهیم. برای اقامت در سریلانکا اصلا نگران نباشید؛ زیرا با هر بودجه و سلیقه‌ای، هتل، هاستل و ویلای موردنظرتان را پیدا خواهید کرد.

تصویری از یک هتل در سریلانکا

تصویری از یک هتل در سریلانکا

سوغات سریلانکا

اگر در سفر به شهرها و کشورهای مختلف با مشکل انتخاب و خرید سوغاتی مواجه می‌شوید، پیشنهاد ما این است که حتما پیش از سفر، فهرستی از سوغاتی‌های مشهور مقصد موردنظرتان تهیه کنید و هنگام سفر، ببینید بهترین مراکز فروش این سوغاتی‌ها در سریلانکا کجاست. در ادامه نیز با بهترین سوغات سریلانکا آشنا خواهید شد.

  • چای سیلان
  • دارچین و سایر ادویه‌ها
  • پارچه‌های دستباف
  • لباس‌های سنتی سریلانکا
  • مجسمه فیل و بودا
  • جواهرات و سنگ‌های قیمتی
  • ماسک‌های راشکا

اقتصاد شهر سیلان بر پایه کشت دارچین و چای است و در واقع، بیش از 90درصد از دارچین دنیا، توسط سریلانکا تامین می‌شود؛ در نتیجه می‌توانید بهترین چای و دارچین را از بازارهای این کشور خریداری کنید و به دوستان و آشنایان هدیه دهید.

تصویری از یک فیل مصنوعی صنایع دستی

تصویری از سوغاتی‌ سریلانکا

بهترین مراکز خرید سریلانکا

سه شهر کلمبو، بنتوتا و کندی از شهرهای مهم سریلانکا هستند که اغلب گردشگران نیز برای بازدید به سراغ آن‌ها می‌روند. اگر می‌خواهید بدانید مشهورترین مراکز خرید سریلانکا کجاست هم باید این سه شهر، به‌ویژه یاپتخت سریلانکا یعنی کلمبو را بگردید. در ادامه با تعدادی از این مراکز خرید آشنا خواهید شد.

  • مرکز خرید کلمبو سنتر
  • مرکز خرید مجستیک در کلمبو
  • مرکز خرید مارینو در کلمبو
  • لیبرتی پلازا در کلمبو
  • مرکز خرید اودل در کلمبو
  • بازار پتا در بنتوتا
  • مرکز خرید کندی

برای خرید سوغاتی و انواع لباس، کیف، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی، عطر، زیورآلات و اکسسوری می‌توانید به بازارها و مراکز خرید شهرهای مختلف سریلانکا مراجعه کنید.

غذاهای معروف سریلانکا

از آنجا که سریلانکا، آب‌وهوایی گرمسیری دارد، ماهی، نارگیل و ادویه از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده غذاهای این کشور هستند. اگر بخواهیم شباهت غذاهای سریلانکایی را با سایر کشورها بررسی کنیم، باید بگوییم که غذاهای این کشور، شما را به یاد جنوب هند می‌اندازند؛ اما در عین حال بسیار اصیل هستند. در ادامه با تعدادی از غذاهای معروف سریلانکا آشنا خواهید شد.

  • کاری دال: این غذا با نام پاریپو نیز شناخته می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده آن، دال، ترکیبی از ادویه‌ها و شیر نارگیل است.
  • ماهی شور سرخ‌شده: در این غذا معمولا از ماهی مالدیو استفاده می‌کنند. ماهی شور سرخ‌شده از غذاهای محبوب سریلانکا است که با انواع سس‌های فلفل و پیاز سرو می‌شود.
  • بادمجان برنجال: وامباتو موجو یا بادمجان برنجال، ترکیبی از بادمجان، نمک، سس سویا، شکر و روغن است و از محبوب‌ترین غذاهای سریلانکا به شمار می‌رود.
  • کاری ماهی چیلی: این غذای محبوب با ترکیبی از ادویه‌ها و سس مخصوص درست می‌شود و بسیار معطر و سنگین است. اغلب افراد، کاری ماهی چیلی را با برنج می‌خورند.
  • کوتو: از غذاهای سنتی سریلانکا است که به شکل همبرگر درست می‌شود. این غذا را به روش‌های مختلف و با استفاده از ترکیب‌های گیاهی، با پنیر و همچنین با تخم مرغ تهیه می‌کنند.

اغلب غذاهای موجود در سریلانکا، با ادویه فراوان درست می‌شوند و معمولا تند و تیز هستند. اگر طرفدار ادویه نباشید، در سفر به سریلانکا باید ببینید مغازه‌های فست فود سریلانکا کجاست.

تصویری از غذاهای معروف سریلانکا

تصویری از غذاهای معروف سریلانکا

برآورد هزینه سفر به سریلانکا

هزینه سفر به سریلانکا به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که جهت دریافت ویزا، خرید بلیط، رزرو هتل، خوردوخوراک، حمل‌ و نقل در سریلانکا، بازدید از جاهای دیدنی، تفریح و خرید صرف می‌شوند. این هزینه‌ها به غیر از بلیط هواپیما و دریافت ویزا، برای همه یکسان نیست و به بودجه آن‌ها بستگی دارد. برای مثال شما می‌توانید در یک هتل پنج ستاره اقامت کنید یا یک هتل ارزان‌قیمت را در نظر بگیرید؛ در رستوران‌های گران‌قیمت غذا میل کنید یا وعده‌های غذایی ارزان بخرید. در مجموع می‌توان گفت که برای یک سفر معمولی به سریلانکا باید روزی بین 25 تا 30 دلار خرج کنید.

سفر به سریلانکا با آژانس شباویز

در مقاله «سریلانکا کجاست؛ راهنمای سفر به سریلانکا»، هرآنچه باید درباره سفر به این کشور زیبا در جنوب قاره آسیا بدانید را مختصر و مفید برایتان شرح دادیم. اگر عاشق سفر و کسب تجربه‌های جدید هستید، حتما بازدید از سریلانکا را در برنامه‌های خود قرار دهید. بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد، خوردن غذاهای خوشمزه و آشنایی با مردمان باصفا با فرهنگ‌های رنگارنگ و غنی، چکیده‌ای از تجربه شما در سفر به سریلانکا خواهند بود.

کافی است تور سریلانکا را از شباویز خریداری کنید و همه کارها اعم از رزرو بلیط هوایپما و هتل را به ما بسپارید. مطمئن باشید که با تورهای مجموعه شباویز، بهترین سفرهای عمرتان را تجربه خواهید کرد.

سوالات متداول


۱- سریلانکا چه مقاصد گردشگری معروفی دارد؟

سریلانکا کشوری با طبیعت بسیار زیبا و تاریخ باستانی غنی است. برخی از مقاصد گردشگری معروف در این کشور شامل معبد‌های باستانی مانند قلعه سیگیریا، ساحل‌های زیبا مانند بنتوتاو همچنین مزارع چای است.

۲- چالش‌ها و مشکلات اقتصادی یا اجتماعی مهمی که سریلانکا با آنها مواجه است چیست؟

سریلانکا با چالش‌ها و مشکلاتی مانند تضادهای قومی بین گروه‌های سینهالی و تامیل، مسائل اقتصادی مانند بیکاری و فقر و همچنین تغییرات اقلیمی که ممکن است منجر به مشکلاتی همچون سیل و خشکسالی شود، روبرو است. همچنین، مسائل مرتبط با توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست نیز از چالش‌هایی است که سریلانکا با آنها سر و کار دارد.

مشاوره رایگان