مکان های مذهبی استانبول

مکان های مذهبی شهر استانبول

استانبول با داشتن حدود سه هزار مسجد، به شهر مسجدهای معروف است . اغلب این مساجد در دوران عثمانی ساخته شده اند. 

برخی از مهم ترین آنها عبارتند از :

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmet)

 مسحدی تاریخی است و به خاطر کاشی های آبی رنگی کهدر تزیین دیوارهای داخلی به کار رفته به مسجد آبی (Blue) نیز معروف است. این مسجد یکی از شاهکارهای معماری اسلامی است که طی سالهای 1609 تا 1619 به دستور سلطان احمد اول ساخته شد ، به همین دلیل بعد از مرگ وی ، این مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند . مسجد آبی در قدیمی ترین بخش شهر ، در مقابل ایاصوفیا  و در چند قدمی قصر توپکاپی قرار دارد و مقبره سلطان احمد ، یک مدرسه اسلامی و یک خانقاه در آن واقع اند. این مسجد یکی از مراکز عبادی مهم شهر است ، ولی به عنوان جاذبه گردشگری نیز بسیار مطرح می باشد. در بعضی مواقع ، هنگام غروب ، برنامه معرفی و نورپردازی مسجد انجام می شود. جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد سلطان احمد کلیک کنید.

soltan_ahmad_istanbul_shabavizparvaz_06

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye)

یکی دیگر از مساجد امپراتوری عثمانی و دومین مسجد بزرگ استانبول است که بر روی تپه دوم (Second Hill) قرار دارد. این مسجد بین سالهای 1550 تا 1558 ، به دستور سلطان سلیمان اول ساخته شد. ارتفاع گنبد این مسجد 53 متر و قطر گنبد آن 27/5 متر است. بنا به سنت عثمانی ، مسجد سلیمانیه 4 مناره دارد که نشانه مساجدی است که به امر شاهان ساخته شده اند. بر پایه رسم آن دوره ، سلیمانیه ساختمان های جانبی مانند مدرسه ، حمام ، کتابخانه ، کاروانسرا ، بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز داشته است. این مسجد در نزدیکی بازار بزرگ ، مسجد فاتح و مسجد بایزید قرار دارد.  جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد سلمانیه کلیک کنید.

suleymaniye_mosque_istanbul_shabavizparvaz_07

مسجد فاتح (Fatih Mosque)

 در منطقه فاتح قرار دارد و به دستور سلطان محمد فاتح ، بین سالهای 1463 تا 1470 ساخته شده است. این مسجد یک گنبد بزرگ ، چهار گنبد کوچک تر و دو مناره دارد و مدرسه بزرگ علوم اسلامی ، خانقاه ، کتابخانه و کاروانسرا در مجموعه آن واقع شده اند. در طی چندین زلزله صدمات زیادی به مسجد فاتح وارد شد و در زلزله سال 1766 گنبد اصلی و دیوارهای مسجد به طور کامل فرو ریخت. مسجد کنونی در سال 1771 ، در دوران سلطان مصطفی سوم ، بازسازی شده است. مقبره محمد فاتح و همسرش ، گلبهار خاتون (Gulbahar Hatun) ، در قبرستان این مسجد قرار دارد.جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد فاتح کلیک کنید.

fatih_mosque_istanbul_shabavizparvaz_08

مسجد جدید (New Mosque)(Yeni Cami)

 یا مسجد والیده (Valide) ، در گلدن هورن و در جنوبی ترین قسمت پل گالاتا (Galata) قرار دارد و از معروف ترین دیدنی های استانبول است. صفیه سلطان (Safiye Sultan) ، همسر سلطان مراد سوم ، در سال 1597 دستور ساخت این مسجد صادر کرد ، ولی ساخت آن حدود نیم قرن طول کشید و بالاخره پیگیری های مادر سلطان محمد چهارم ، در سال 1663 باعث اتمام ساخت این مسجد شد. مسجد جدید ، دو مناره و یک گنبد اصلی با حدود 60 گنبد و قبه کوچک تر دارد. نمای داخلی مسجد با کاشی های سبز ، آبی و سفید تزیین شده اند. در کنار مسجد ، مشابه سایر مساجد بزرگ عثمانی ، بیمارستان ، مدرسه ، حمام ، قبرستان و کتابخانه قرار گرفته و همین طور  بازاری بزرگ به شکل حرف L که اکنون با نام بازار مصری ادویه از جاذبه های گردشگری شهر است. جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد جدید استانبول کلیک کنید.

yeni_cami_istanbul_new_mosque_shabavizparvaz_01

مسجد ارتاکوی (Ortakoy)(Ortakoy)

 یا مسجد سلطنتی مجیدیه (Buyuk Mecidiye)، در کنار تنگه بسفر قرار دارد و از دیدنی ترین بناهای منطقه بشیکتاش است. سلطان عبدالمجید در سال 1854 دستور ساخت این مسجد را دارد. از دست نوشته های سلطان عبدالمجید که هنرمندی خطاط بوده ، در تزیینات داخلی این مسجد استفاده شده است. جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد ارتاکوی کلیک کنید.

Ortakoey_Istanbul_shabavizparvaz_02

مسجد بایزید (Bayezid)

 از مساجد تاریخی شهر بوده که به دستور بایزید دوم ، بین سالهای 1501 تا 1506 ساخته شده است. طاق های بالای مسجد به وسیله ستون های سنگی نگاه داشته شده و گنبد آن روی ستون های سنگی قرار گرفته است. در اطراف این مسجد ، مدرسه، حمام ، کتابخانه و دیگر ساختمان ها نیز احداث شده اند. جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد بایزید کلیک کنید.

bayezid_mosque_shabavizparvaz_02

مسجد دلما باغچه (Dolmabahce Mosque)

در کنار تنگه بسفر و در جنوب قصر دلماباغچه قرار دارد و در دوران حکمرانی سلطان عبدالمجید اول و به دستور مادر وی ، بزم عالم والیده سلطان (Bezmi AlemValide Sultan ) ، در سالهای 1853 تا 1855 ساخته شده است. این مسجد یکی از مساجد ساخته شده به سبک باروک (Baroque) ترکیه است و تزیینات داخلی آن نیز ، به عنوان زیر مجموعه ای از قصر سلطنتی ، بسیار باشکوه است.جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد دولماباغچه کلیک کنید.

Dolmabahce_Mosque_shabavizparvaz_06

مسجد رستم پاشا (Rustem Pasha Mosque)

معمار سینان در سال های 1561 تا 1563 آن را ساخت. رستم پاشا ، وزیر اعظم و داماد سلطان سلیمان اول بوده و این مسجد به دستور وی ، ساخته شد. کاشیکاری های نمای داخلی این مسجد از شهرت خاصی برخوردار است ؛ به این علت که با نقش های انواع گلهای میخک ، مینا ، زنبق و لاله پوشانده شده اند. جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد رستم پاشا کلیک کنید.

rustem_pasha_mosque_shabavizparvaz_04

مسجد ایوب سلطان (Eyup Sultan Mosque)

 اولین مسجد ساخته شده در استانبول ، پس از فتح این شهر توسط مسلمانان است و به دستور سلطان محمد فاتح در محل قبر صحابه پیامبر ، ابو ایوب انصاری ، ساخته شده است.وی در جریان محاصره کانستنتینوپل توسط اعراب در سال 670 میلادی ، 49 تا 50 هجری قمری ، به شهادت رسید. جهت مشاهده تصاویر بیشتر مسجد ایوب سلطان کلیک کنید.

eyup_sultan_mosque_shabavizparvaz_06

با توجه به تاریخ استانبول ، علی رغم مسلمان بودن اکثریت مردم آن ، کلیساهای زیادی در این شهر وجود دارند که بعضی از آنها عبارتند از :

کلیسای جرج مقدس (Church Of St.George)

 اصلی ترین کلیسای جامع ارتودکس یونانی است که هنوز هم از آن استفاده می شود. از حدود سال 1600 ، این کلیسا مقر سراسقف اعظم کلیسای ارتودکس یونانی و سراسقف جامع بوده که به عنوان رهبر روحانی جهان مسیحیت ارتودکس مشرق زمین شناخته می شود. این کلیسا در فنر (Fener) واقع شده است که در قسمت شمال غربی مرکز تاریخی کانستنتینو پل قدیم قرار دارد.

istanbul_chora_church_st_george_orthadocs_patrichane_کلیسای جرج مقدس (Church Of St.George)|کلیساهای شهر استانبول|درباره شهر استانبول

کلیسای جرج مقدس (Church Of St.George)

کلیسای جرج مقدس (Church Of St.George)|کلیساهای شهر استانبول|درباره شهر استانبول

کلیسای سنت آنتونی (Saint Antonie Church)

 از بزرگ ترین و با اهمیت ترین کلیساهای استانبول است. کلیسای اولیه در سال 1725  توسط جامعه ایتالیایی های مقیم استانبول ساخته و در سال های 1906 تا 1912 مجددا بازسازی شد. پاپ جان بیست و سوم (Pope John XXIII) قبل از ارتقا به مقام پاپی ، به مدت 10 سال کشیش این کلیسا بوده است و به علت لهجه سلیس ترکی خود ، در ترکیه به پاپ ترک (Turkish Pope) معروف است. کلیسای سنت آنتونی در خیابان استقلال قرار دارد.

کلیسای سنت آنتونی (Saint Antonie Church)|کلیساهای شهر استانبول|درباره شهر استانبول|جاهای دیدنی شهر استانبول

کلیسای سنت آنتونی (Saint Antonie Church)

کلیسای سنت آنتونی (Saint Antonie Church)|کلیساهای شهر استانبول|درباره شهر استانبول|جاهای دیدنی شهر استانبول

کلیسای بلغاری ها (Bulgarian Church)

 به کلیسای سنت استفان (St. Stephen) یا کلیسای آهنی بلغاری ها (Bulgarian Iron Church) نیز معروف است و در قرن نوزدهم توسط جامعه بلغاری های استانبول ساخته شد. بنای اولیه کلیسا از چوب ساخته شده بود که طی آتش سوزی از بین رفت ، به همین دلیل تصمیم گرفته شد، ساختمان جدید با قطعات آهنی ساخته شود. طرح ساختمان کلیسای جدید را معماری ارمنی ارایه داد و ساخت آن به مزایده بین المللی گذاشته شد و شرکتی اتریشی برنده این مناقصه شد. تمام اجزای آهنی بنای کلیسا ، طی سالهای 1893 تا 1896 در وین ساخته و به وسیله کشتی به استانبول حمل شد. کار سرهم کردن این قطعات نیز حدود یک سال و نیم طول کشید. این کلیسا در گلدن هورن ، در نزدیکی منطقه ایوب قرار گرفته است.

کلیسای بلغاری ها (Bulgarian Church)|کلیساهای شهر استانبول|کلیسا شهر استانبول

کلیسای بلغاری ها (Bulgarian Church)

کلیسای بلغاری ها (Bulgarian Church)|کلیساهای شهر استانبول|کلیسا شهر استانبول

کلیسای پدرسالارانه یونانی (The Greek Orthodox Patriarchate)

کلیسایی ارتودکس است و قدمتی دوهزار ساله دارد. داخل کلیسا که ساختمان فعلی آن متعلق به قرن هفدهم است ، با کاشیکاری ها ، شمایل ها و نقاشی های زیبایی تزیین شده است. بقایای اسکلت بدن سه قدیس که در تابوت هایی از جنس نقره و مس قرار گرفته اند، در این کلیسا نگهداری می شود و در مراسمی خاص در معرض دید مردم قرار می گیرند. قطعه ای از سنگ مرمر سیاه در این کلیسا نگهداری می شود که گفته می شود ، حضرت مسیح (ع) قبل از به صلیب کشیده شدن به آن بسته شده است. این کلیسا در منطقه فنر قرار دارد.

کلیسای پدرسالارانه یونانی (The Greek Orthodox Patriarchate) |کلیساهای شهر استانبول|درباره شهر استانبول|تورهای شهر استانبول|هتل های شهر استانبول|جاذبه های گردشگری شهر استانبول

کلیسای پدرسالارانه یونانی (The Greek Orthodox Patriarchate) 

کلیسای پدرسالارانه یونانی (The Greek Orthodox Patriarchate) |کلیساهای شهر استانبول|درباره شهر استانبول|تورهای شهر استانبول|هتل های شهر استانبول|جاذبه های گردشگری شهر استانبول

کلیسای کریمه (Crimean Church )

 سلطان عبدالمجید در سالهای 1858 تا 1868 ، آن را به یادبود سربازان انگلیسی کشته شده در جنگ کریمه ، در زمینی اهدایی ساخت.


istanbul_crimean_memorial_church_interior_کلیسای کریمه (Crimean Church )
مشاوره رایگان