01 دی ، 1397
شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از جاذبه های منحصر به فرد وان ، گربه های این شهر است. نژاد گربه ی وان که اغلب سفید و پشمالو و با رنگ چشم متفاوت (یک چشم آبی و چشم دیگر کهربایی) مطمئنا جزو نوادر طبیعت است. در مورد گربه های وان صحبت های بسیاری می شود که شاید برخی از آنها اغراق آمیز بنظر برسد.



از جمله اینکه این گربه ها بر خلاف سایر همنوعان خود که از خیس شدن فراری هستند، بسیار به آب و آبتنی علاقمندند، یا اینکه گربه ی وان تنها جفتی از گربه ها بوده که حضرت نوح آنها را سوار کشتی خود کرده است.


در سال 1999 نسل این گربه رو به انقراض بود و تنها 90 گربه از این نژاد باقیمانده بود و دولت ترکیه برای نگهداری و ازدیاد نسل آنها مرکزی تاسیس کرد که به خانه ی گربه وان (VAN KEDI EVI) مشهور شده و امروزه به یک مرکز توریستی تبدیل شده است. برای دیدن این گربه ها در وان سراغ دانشگاه (یوزینجی ایل) – سال صدم- را بگیرید

VANTURKEY_SHABAVIZPARVAZ__2_

گربه های وان در مراحل نوزادی دارای چشم خاکستری رنگ می باشند. بعد از گذشت تقریبا ۲۵ روز از تولد گربه، رنگ چشمهایش شروع به تغییر خواهد نمود و چهل روز بعد از تولد، رنگ چشمهایش ثابت خواهد شد.
گربه وان، به حیوانات اهلی چون مرغها حمله نمی کند. گربه های شهر وان دوست دارند همراه انسان ها در یک خانواده زندگی کنند. از اینکه دیگران او را دوست بدارند خیلی خوششان می آید و به این عمل دوستانه به روش دوستانه پاسخ خواهند داد.

VANTURKEY_SHABAVIZPARVAZ

در منطقه وان گربه را پیشک می نامند. گربه “وان” فقط گربه زینتی و یا گربه شکار کننده موش و حشرات نیست. بلکه یک دوست و عضوی از خانواده مورد قبول است.
“گربه وان” دارای خصوصیات ذیل می باشد: دراز، سفید، پشمی (بطوریکه روی زمین کشیده شود بدنی تنومند و بلند، قدمهایش مثل پلنگ ،دم اش مثل دم روباه کلفت و دراز، باهوش و سریع العمل.
علاوه بر این، تمیزی اش، دوست داشتنی بودنش، بازی کردن و فداکاری اش باعث بی همتا بودنش شده است. یکی از جالبترین جاذبه گربه وان، داشتن چشمهایی است که از یکدیگر فرق دارند(دیکروماتوپسی).
الف-هر دو چشم آبی
ب- هردو چشم کهربایی
پ- یک چشم آبی و یک دیگرچشم کهربایی
چشم آبی رنگ در گربه های شهر وان، همیشه ویژگیهای رنگ آبی آسمانی را نشان می دهد. ضمنا گربه های چشم قهوهای هم یافت می شود.

VANTURKEY_SHABAVIZPARVAZ

ناشر: آژانس مسافرتی شباویز پرواز
6Ld9QeYjAAAAAA6n-aXWvOcAqXqdJM_-zuKt72QR